BloG2 LaiN yanG beSt!!!

Tanda dan Jejak

Oct 7, 2011

That's Y Im Here

Amaran minuman keras!!!! - ini entri meluah rasa...


Orang kata aku tak guna. Tak bersopan bersemuka dengan yang tua. Orang minta tolong buat muka. Duduk rumah abeskan beras mak. Nak tolong emak sikit punya susah. Belajar pergi tak sampai kemana. Keluar rumah tak reti nak balik. Masam muka bila bersua. Hidup asyik menyusahkan orang. Kawan dengan yang tak tentu arah. Bawak balik lelaki sembang sampai malam buta. Duduk rumah tak reti bergaul. Bila memandu tak toleh2. Sombong dah dengan orang kampung. Dah nak lupa diri lah tu. Tak ingat asal usul. Tak ingat jasa manusia.

Jawapan :
kalau aku tak guna jangan guna aku.. hhahahhaa... Fine! serius sekarang ACM! ni nak jawab sesatu ni..

*Orang kata aku tak guna.
Macam mana nak tau aku berguna ke tak sedangkan korang pon tak pernah kenal ngan aku? 

*Tak bersopan bersemuka dengan yang tua.
Macam mana nak bersopan kalau korang dah caci mak aku? Dengan kawan2 mak aku tu elok je aku dengan diorang? siap bole pergi pasar tani sesama lagi....

*Orang minta tolong buat muka. 
Macam mana nak tolong kalau korang yang kurang haja dulu then nak minta tolong pulak? aku bukan malaikat.... Aku bole je tolong orang tapi, tengok gaya lah.. kalau kau pon buang taik najis kat depan rumah aku takkan aku nak buang emas depan rumah kau pulak kan?

*Duduk rumah abeskan beras mak. 
Memang la aku habiskan beras, korang tu makan mee hari2 ke? aku makan nasi dan nasi tu dari beras jadi tak salahlah kalau aku makan beras tu dari biar je berbubuk kan?

*Nak tolong emak sikit punya susah. 
Haih~ korang ni duduk satu bumbung ngan aku ke tau aku tak tolong mak aku?

*Belajar pergi tak sampai kemana. 
Memang aku belaja dekat2 sini je sebab aku taknak jauh2 ngan mak aku la... lagipun, kalau aku pegi jauh2 korang nak jenguk mak aku + tanggung belanja aku ke? Belajar kat mana pun, kalau dapat 3.5 pointer keatas ape adehal?? eh2, bukan akulah.. aku lulus tu boleh la....heeeeeee~

*Keluar rumah tak reti nak balik. 
Memang la aku tak balik sebab aku pegi study rumah kawan aku then? Hadoiiiiiiiii, aku tak pernah sibuk hal anak korang lah...

*Masam muka bila bersua. 
Kalau dah limau purut tu manis lagi dari muka korang macam mana lah aku nak buat muka manis dari pelam mude? 

*Hidup asyik menyusahkan orang.
Bila pulak aku nyusahkan korang? Ade ke aku minta korang bagi aku makan, minum pakai semua?  Aku tau la bila mati nanti aku perlukan orang untuk mandikan jenazah aku, sembahyangkan aku, tolong tanamkan aku, tolong bacakan talkin.. Dan yang aku pasti orang2 tu bukan korang jadi konklusinya aku memang tak susahkan korang lah... jangan risau.. >mb cam belagak an? tapi aku rasa cam betul lah... aku perlukan mereka2 yang manasihati aku bukan yang menjeling tajam<

*Kawan dengan yang tak tentu arah.
Tak tentu arah pun aku rasa diorang ni agak bermasa hadapan. Mungkin tahap Diploma ni tak setinggi mana bagi korang tapi inilah sijil yang aku ngan kawan2 aku nak guna nanti tok sambung blaja atau cari kerja, sekurangnya ada effort kat situ daripada yang SPM pun gagal, then duk rumah goyang kaki. takde rasa tanggungjawab ke? >aku bukan hina org yang ber'SPM' sebab aku pun ambik SPM gak.. tapi kalau sijil tu buat perkasam buat hapa?<

*Bawak balik lelaki sembang sampai malam buta. 
Lebih baik bawak balik sembang dengan mak sekali dari keluar berdua dan check in memane rumah tumpangan kan? Dan yang pentingnya walaupun ada mak aku, pintu rumah kitorang terbuka luas tambahan lagi lampu terang benderang dan aku duduk sebelah mak aku yang jauh dia lebih kurang 2 meter dari kawan aku tu... dan, aku tak pernah kisah kalau korang bawak perempuan balik rumah, masuk rumah, tutup pintu, lepas 2-3 jam keluar balik tak tau pergi mana...

*Duduk rumah tak reti bergaul.
Dari bergaul dengan korang yang aku tau hati aku akan sakit je ngan perangai korang dan tak pasal2 pula aku dapat dosa bila maki korang nanti, lebih baik aku duduk rumah on9, berblog, cari kawan2 dalam ni.. lagi berfaedah keyh? siap bole tuka2 pengetahuan lagi..

*Bila memandu tak toleh2.
Nak toleh kemana? tengok depan lah.. korang memandu tengok kiri ke?

*Sombong dah dengan orang kampung. Dah nak lupa diri lah tu. Tak ingat asal usul. Tak ingat jasa manusia
Nak jawab cam mana lah ni? Aku tak sombong kalau korang tak maki aku tak tentu pasal. Mana aku lupa diri.. kalau tak dah lama aku 'speakang' je hari2.. hahahhaa.... aku ingat la asal usul aku.. mak, ayah, datuk, nenek, moyang semua aku ingat. siap buat interview khas lagi ngan mak aku sebab nak tahu asal usul... Aku tak pernah lupa jasa manusia kat aku.. korang pernah nampak aku kurang haja dengan Pak Lurah tu? sebab aku tau dia banyak tolong aku ngan family.. pernah nampak aku mendongak tinggi dengan cikgu mak aku? tunduk malu *bajet sopan* lagi hade...
hoke2.. panjang tak? hahaha.. saje je. penat melayan karenah manusia yang tak pernah puas ni.. lebih baik ACM jalani hidup ni macam biasa.. manusia2 macam diorang ni bukan bole layan sangat, nanti kita yang tekanan perasaan terlampau...

No comments:

ScanDal