BloG2 LaiN yanG beSt!!!

Tanda dan Jejak

Oct 27, 2011

Tentang Sahabat

Apa Beza Sahabat Dengan Sahabat Baik..... Friend And Bestfriend!
(mengikut pandangan ACM ye..^_^)

1)   Bila Diajak Keluar

“Wey, jom klua. bosan sangat ni. Siap cepat lagi 30 minit aku sampai.”

SAHABAT
kita sampai je dia dah bersiap sedia dah. Terus je keluar pakai kasut dan menuju ke destinasi... ^_^

SAHABAT BAIK
Kita sampai je rumah dia, dia jenguk kot balkoni dari atas rumah

“Eh, awal betul kau sampai? Jap aku mandi jap.”
Cakap dengan muka tak bersalah. Tinggalkan kita cenggitu je sengsorang kat lua rumah dan tak sampai 5 minit tunggu, kita sendiri masuk rumah dia tak berjemput terus naik bilik dia. Buka laptop peribadi dia tanpa izin n terus on9 sambil tunggu dia bersiap.

2)   Bila Tengah Lapar

“Lapar lah, tolong masak megi tok aku.”

SAHABAT
“ok” pegi masak megi tok kite.

SAHABAT BAIK
“Air panas memang ada kat dapur, megi pon ade, kau pegi buat sendirilah.”
Elok je kita bangun nak pergi buat megi.
“Buat tok aku sekalilah.” Dengan senyum yang mintak dikakikan.

3)   Bila Hujan.

“Nak tumpang payung boleh?”

SAHABAT
Tarik kita dekat dengan dia dan guna payung tu sama-sama.

SAHABAT BAIK
Ajak lari dalam hujan sama-sama. Padahal dia ambil payung kita lari sorang-sorang tinggal kita dalam hujan. Pastu bila kita sampai rumah dalam keadaan basah kuyup boleh tibai gelak macam Pontianak pulak.....

4)   Bila Jatuh Longkang

SAHABAT
Cepat-cepat tolong kita keluar dari longkang.

SAHABAT BAIK
Tolong jugak, tapi lepas dia dah puas gelak terbahak-bahak. Seminggu kena nganjeng dengan die. Pastu boleh pulak kecoh kat semua budak rumah.

5)   Bila Hari Lahir Kita

SAHABAT
Beri hadiah dengan senyuman dan ucapan hari lahir.

SAHABAT BAIK
Sambut besday kite dengan hadiah telur tembelang atau susu yang diperam seminggu yang dibaling atas kepala kita. Basahkan seluruh badan kita dan tabur tepung sampai sikit kulit pun dah tak nampak. Beli kek yang tak berapa mahal *erti kata lain murah sikit la..^_^* sebab tujuan utama kek tu adalah untuk disemadikan diatas badan kita bia melekit satu badan. Dah la pilih kek yang paling banyak krim. Hadiah die bagi cuma keychain rm2 je.. itu pun kalau ade... hahahaha..

6)   Bila Ada Masalah

SAHABAT
Dengar dan cakap “Sabarlah ye. Aku pun simpati jugak.”

SAHABAT BAIK
Dengar dan bantu sedaya upaya selesaikan masalah kita. Selagi tak selesai, dia tetap ada disisi kita.

7)   Bila Kita Bersedih dan Menangis

SAHABAT
Mendengar dengan teliti sambil menepuk-nepuk bahu agar lebih tabah.

SAHABAT BAIK
Duduk rapat dengan kita memeluk bahu kita dan membiarkan kita nangis sepuasnya. Bak kata omputih. He/She will let u wet their shoulder. *pebende aku mengarut ni?*

8)   Bila Kau Busuk Bau Peluh Lepas Besenam Petang-Petang

SAHABAT
“Kau taknak mandi ke? Pasni boleh kluar makan same.”

SAHABAT BAIK
“Hoi, bau haram ade hati nak baring-baring lagi. Pergi mandi ah. Hilang deria bau aku tau tak?” sambil tarik kita humban dalam bilik air.

ni pandangan ACM lah.. n ACM nak share gamba yang ACM jumpa dalam FB ni
hargai sahabat sekeliling kita. Kalau rasa couple anda lebih penting, anda kena tahu sahabat lebih penting. Sahabat walau bergaduh akan tetap kekal sebagai sahabat. Couple bila berperang mungkin berpisah selamanya.

ade orang pernah pesan pada ACM:
when you're alone, just pick your phone n make a call. Your friend will be right beside you whenever if it's 2 am.

Dan ACM suka sangat tengok Ichigo dengan Sado dalam Bleach...

Entah kenapa. tapi yang pasti ACM sangat kagum dengan persahabatan diorang ni...

n satu lagi.....
SpongeBob ngan Patrick...... tak boleh dipisahkan...
walaupun kadang-kadang asyik SpongeBob je yang kena.... walaupun hampir semua orang tak senang ngan perangai Patrick... walaupun Patrick selalu je wat mende ala-ala bangang.... tapi persahabatan diorang kekal gak... mungkin salah faham tu buat hubungan lebih rapat.... sweet je diorang ni kan??????? ^_^

setakat tu je kot......^_^
thankz 4 reading.... 

8 comments:

MzOneD said...

sgguh pun..kah3

Eika_Ekal said...

betul betul . sayang kau . haha

♥ Nazratul Hidayu ♥ said...

cmtu ekk sahabat baik ? memg terbaik lah . hehehe !

aNak ChE mE said...

D-ba : hahaha.. setuju kan?

Eika : ye... aku pun sayang kau jugak... tp klu aku jatuh longkang tolong jgn gelak ok... ^_^

Ayu : memang kot...apa gunanya sahabat baik klu bukan untuk menyusahkan hidup kita kan?? hehehehe...^_^

Anonymous said...

Nice kaka.. :)

charissa said...

Mantappp,, i like it...

Hanif said...

aku ada sahabat baik...selalu bergaduh ..dan kecik hati..
Bila jumpa ..lupa hal tempoh hari dan pergi karaoke...hehehehe

Bila sahabat baik ni...kecil hati memang cepat tapi cepat sejuk...
tu pengalaman aku sampai sekarang..

aNak ChE mE said...

sahabat baik tu sahabat yang selalu je carik pasal ngan kita tapi, dia selalu ada bila kita perlu...^_^

ScanDal

Rilek Jap