BloG2 LaiN yanG beSt!!!

Tanda dan Jejak

Dec 29, 2010

Yang Dikejar Tak Dapat, Yang Dikendong Berciciran

hahahahahahaahahahaahaaha..........

tu je ak nak cakap... kuikuikui...

harini, mari berkongsi peribahasa... YANG DIKEJAR TAK DAPAT, YANG DIKENDONG BERCICIRAN..
ok, maksudnyer.... apa yang kita usahakan sungguh2 tak dapat yang dah ada pon hilang sama.... jadi peribahasa ini menunjukkan dalam kita mengejar sesuatu yang tak pasti kita dapat kita perlu juga menghargai dan menjaga ape yang kita ada sekarang...
jadi pengajarannya disini kalau nak untung sama rata dari yang ada dan apa yang diusahakan.... bersederhanalah... betul ker??? tanye ckgu BM tok kepastian yang lebih k...
ok... renung-renungkan dan slamat beramal.....

Dec 17, 2010

Bila Aku Bersuara

Dolu2 zaman-zaman paleolitik aku dulu ak selalu nampak ade pengemis tepi2 jalan dan aku pun terasa amatlah kasihan.. Dalam dok berjimat pon aku dengan relanya mengeluarkan seringgit dan bagi... tapi, lama kelamaan bilangan kaki2 ngemis ni makin bayak... Ade yang sanggup jln dari kedai ke kedai mintak duit...

Aku tengok yang jadi pengemis2  ni cukup anggotanya, tidak terencat akalnya dan sihat tubuh badannya... yela, kalau tak camne lak nak jalan dari kedai ke kedai kan??? semakin ak menjengah ke zaman besi ak semakin malas dan lokek untuk memberi kepada pengemis2 walafiat ni...

Tiba zaman penjajahan British di Tanah Melayu membuat ak semakin pelik dengan pengemis2 jalanan yang amat sempurna fizikal dan mentalnya masih lagi hidup dalam meminta-minta... datang dengan baju compang-camping menyua-nyua.. ak juga susah tapi......................

bila senang sedikit di era ini, ak mula terfikir, xsalah memberi...
tibe2 rasa nak menderma setelah melihat seorang pengemis perempuan bersama 2 org anak kecil tapi, almaklumla.. hujung2 bulan ni, mane plak ak nak kopak duit? poket ak sendiri pon da tinggal last kopek kebana.... tinggal 50 sen... dan dengan itu, dengan hati yang ikhlas ak pon kasi la duit tu...

tau ape pengemis tu omel blakang aku???
"50sen jer?" dengan nada yg tak pueh ati.. ak lg la xpueh ati, dgn yakin ak pth balik...

"nape kak?? 50sen xde nilai ker???" die diam sambil buat muke..

"saye ikhlas kak" ak bersuare...

"50sen beli air pon xcukup dik!" eh2, ak plak kne marah??? ak pun ape lagi dgn rase menggeletar kat dahi

"kalau akak taknak duit tu pulang balikla.... saye ni kak ade 50sen tuje.. saye bagi akak duit tu sebab kesian tgok anak2 akak ni.. sikit ke byk ke janji saye ikhlas.. akak ni saye nak tanye, saye tgok x cacat pon, badan sihat gak mcm saye ni, xde pon tande2 xcukup makan.. fizikal cukup sempurna, mental saye xtau la kan... jadi kenape akak mintak sedekah??? cube la carik keje elok sikit.. ni tak.. dah la mintak sedekah pastu dok kutuk plak orang bagi sikit.. sikit pon kak, rezki tetap rezki...."
*lebih kurang camni la ak cakap...*

selepas luahan yg tengah marah dan panjang lebar tu aku pun blah dari situ...
2 hari kemudian aku datang balik kat situ, konon2 (konon je..kene paham ye..) nak pi blanje anak2 kakak tu atas tande minta maap perbuatan ak la...
bukan ape, ak tak biase la nak naik2 sore kat org yang lebih tua ni *puji diri sendiri ok!*

kakak tu da xde.. ak g kedai sbelah tanye kat cine tu n die pon xtau kakak tu pegi mane dah 2 hari takde...

???????????????????????????????????????

 sampai sekarang pon aku da tak jumpe die..............

Dec 15, 2010

Aku Budak Kampong!!!

Asalkan, sekarang orang pandang budak kampong ni sbelah mate jer???
kalau seseorang tu jakoon skit, pelik skit, n mcm2 yg agak tidak menyenangkan asal diorang slalu kluarkan ayat:
"biasela tu... budak kampong mmg camtu..."
asal???? asal???? apesal?????????????????
pelik dan lagi pelik bile seseorang tu mmg berasal dari kampong tapi mati-matian xmo ngaku yg die mmg budak kampong... konon2 dari obesi.. dok cakap spekin2... asal?????
bangge ke jadi budak bandar??? hine ke jadi budak kampong???

tapi bagi ak plak, jadi BUDAK KAMPONG TAK SALAH malah BERTUAH!!
nak tau asal ak wat pengakuan ni???
ak tnye pd mereka2 yg mmg dilahirkan kat banda erk,
pernah tak korang mandi parit?? mandi sungai yg mmg ade 100 meter je dari uma korang??? mandi lombong???
mandi tali air kat bendang??? penah tak???? tak kan??
kalo ade pon mesti sekali-sekale mak ayah korang bawak balik kampong nenek kan???

aku tanye lagi,
pernah tak korang main selut? main panjat2 bukit blakang umah sampai terkoyak suar???
main galah panjang??? main gasing??? guli??? layang2 atau wau yang dibuat sendiri????
pernah tak?????

aku tanye lagi,
pernah tak budak bandar pegi tangkap ikan gne tangan??? mestila gne pancing *ini yg korang jawab kan???
tangkap sepat kat bendang??? tangkap belut kat paya?? tangkap mcm2 bende yg pelik kat utan ujung kampong???

sbenanyer byk lg aku nak tanye tp agak kesuntukkan waktu disini...
sape2 yg terase ngan bahasa ak yg agak baik lg berbudi ni ak mintak maap k...
tap ak paling benci tgok orang kampong berlagak cam datang dari bandar...
kecik2 kutip buah getah dok main baling2 da besa pegi ladang getah kate,
"eeeeiiiiuuuuuuu, busooknyer kat sini"
seda la korunk membesa dolu2 ngan getah tu....

hahaha... yang aku tau dok membesar kat kampong lagi best sebab korang akan lebih menghargai kehidupan dan mase silam korang.... so sementara masih ade kampong, balik ler korunk...
kalau da tak ade orang kat sane balik la jugak... jengok2 tempat korang membesar... tengok2 tempat tumpah darah korang tu... kenang2 tempat korang belaja erti hidup k....
 
dan aku tak malu langsong kalau orang kate "kau ni kampong btol la aidah"
so what????? aku mmg budak kampong aper???

"AKU BANGGA JADI BUDAK KAMPONG"

hikhikhikhik....

Dec 2, 2010

BoHsaN!!!

sekarang 6.05 pm... masih di opis!!!!!
bosannyer biler keje menimbon2... nak lari balik uma ujan lak...
bosan seribu kali bosan...
2-3 ari ni ase cam nak lari dari sini jer... asal erk?????
aku pon pelik... nak kate banyak masalah... xla banyak mane pon....
adoiiii!!!!!! banyak bende nak kne pk la......
itu, ini, macamtu, macamni, cenggitu, cengginih.....
biler la ak dapat lari dari sumer nih....
skali skale ase cam nak balik 12 taun lalu la...
mse tu umo ak bru 7 taun....
fuh~ best giler waktu tuh!!!! ape yg ak tau????
MAIN.....MAIN.....dan MAIN!!!!!!!! hahaha....
tp, tak bole.... bak kate kwn ak sorg nih, jgn takot mse depan....
rancang sebaiknya.... InsyaAllah, yg dirancang menjadi....
kalau tak..... belajarla untuk PASRAH!!!!!!
heeeeeee~ ak da mrapu..... moh smbung keje blek....

Nov 18, 2010

CINTA BUTA????

hurm...ape cinta tu sbenanyer??????
ak pon pelik, asal org sanggup ilang sumer demi cinta????
pelik dan bertambah pelik bile remaja2 sbaye ak ni boleh lak bergadai maruah demi cinta?????
itu ke CINTA????

mak ak kate cinta tu buta....
btol ke buta?????
 Contohnyer???

camnie???






or camnie???




iye ke????
tp, ayah ak plak cakap....
"manja, cinta tu tak buta... percayala cakap ayah ni......"
ak pon tanye balik: "abes tu nape org kate cinta tu buta ayah?"
"anak ayah, cinta tak pernah buta, CINTA TU SUCI, tapi org yang bercinta tu selalu jadi buta. awak, jgn buta kerana cinta..."
ak tertanya2 buta dalam cinta??????






macam ni agaknya....

tapi ape yg ak paham... pasangan diatas td mungkin buta matanya, tp celik hatinya,,,,
mungkin itu yg dinamakan cinta suci??????
cinta tak mengenal paras tp hati dan budi...

bak kate spupu ak bile mak ak kate tunang die x ensem langsung
"biala makngah, janji baik, ati pon tak sakit...."

btol jugak kate2 spupu ak tu... klu ensem taraf2 leonardo skalipon tp, prangai cam cipan watpe kan??????
bak kate ak, bia muke longkang, jgn ati n prangai same naik cam loji.......

                                                         sekadar gamba hiasan.....








tp, klu dpt pasangan yg camni pon ape salahnyer.....XD
klu bahgie sampai hujung nyawa......






mane2 pon, asalkan janji yg terikat akan terus tersimpul rapi...






Aug 9, 2010

TerTanYa2

Benda Pertama yang ak ingin kongsi dan utarakan.... selepas setahun drama Nur Kasih tamat ditayangkan... hari ni ak tgok balik semua episod.... dari episod 1 sampaila 26....
tetibe ak terfikir... dalam masa sekarang nih, masih ada ke insan semulia Aidil???
masih adakah ikatan saudara setulus Aidil dan Adam????
mungkin ada.. tp aku belum jumpe lg... apa yang ak nampak sekarang... ramai manusia yang hidup dalam kepura-puraan....
aku jugak tertanya-tanya...
masih adakah wanita seteguh dan seikhlas Nur??? andai ada, masih adakah lelaki sebaik dan sesetia Adam?????
berfikir, berfikir dan berfikir..... biase la... klu berfikir nih....
msti buat ak mengantok...0_o
dah la... penat jer otak ak... esok nak keje...
slamat malam aidah!!!!:))

AkHiRnYa.......

hahaha...;D selapas beberapa lama, baru la sekarang ak berjayer mendaftar blog ak sendri...
xtau nak mula ape... just wan 2 say wlcme 2 myself.....;D
wlcme  aidah!!!!!!;p

ScanDal

Rilek Jap