BloG2 LaiN yanG beSt!!!

Tanda dan Jejak

Dec 15, 2010

Aku Budak Kampong!!!

Asalkan, sekarang orang pandang budak kampong ni sbelah mate jer???
kalau seseorang tu jakoon skit, pelik skit, n mcm2 yg agak tidak menyenangkan asal diorang slalu kluarkan ayat:
"biasela tu... budak kampong mmg camtu..."
asal???? asal???? apesal?????????????????
pelik dan lagi pelik bile seseorang tu mmg berasal dari kampong tapi mati-matian xmo ngaku yg die mmg budak kampong... konon2 dari obesi.. dok cakap spekin2... asal?????
bangge ke jadi budak bandar??? hine ke jadi budak kampong???

tapi bagi ak plak, jadi BUDAK KAMPONG TAK SALAH malah BERTUAH!!
nak tau asal ak wat pengakuan ni???
ak tnye pd mereka2 yg mmg dilahirkan kat banda erk,
pernah tak korang mandi parit?? mandi sungai yg mmg ade 100 meter je dari uma korang??? mandi lombong???
mandi tali air kat bendang??? penah tak???? tak kan??
kalo ade pon mesti sekali-sekale mak ayah korang bawak balik kampong nenek kan???

aku tanye lagi,
pernah tak korang main selut? main panjat2 bukit blakang umah sampai terkoyak suar???
main galah panjang??? main gasing??? guli??? layang2 atau wau yang dibuat sendiri????
pernah tak?????

aku tanye lagi,
pernah tak budak bandar pegi tangkap ikan gne tangan??? mestila gne pancing *ini yg korang jawab kan???
tangkap sepat kat bendang??? tangkap belut kat paya?? tangkap mcm2 bende yg pelik kat utan ujung kampong???

sbenanyer byk lg aku nak tanye tp agak kesuntukkan waktu disini...
sape2 yg terase ngan bahasa ak yg agak baik lg berbudi ni ak mintak maap k...
tap ak paling benci tgok orang kampong berlagak cam datang dari bandar...
kecik2 kutip buah getah dok main baling2 da besa pegi ladang getah kate,
"eeeeiiiiuuuuuuu, busooknyer kat sini"
seda la korunk membesa dolu2 ngan getah tu....

hahaha... yang aku tau dok membesar kat kampong lagi best sebab korang akan lebih menghargai kehidupan dan mase silam korang.... so sementara masih ade kampong, balik ler korunk...
kalau da tak ade orang kat sane balik la jugak... jengok2 tempat korang membesar... tengok2 tempat tumpah darah korang tu... kenang2 tempat korang belaja erti hidup k....
 
dan aku tak malu langsong kalau orang kate "kau ni kampong btol la aidah"
so what????? aku mmg budak kampong aper???

"AKU BANGGA JADI BUDAK KAMPONG"

hikhikhikhik....

No comments:

ScanDal

Rilek Jap