BloG2 LaiN yanG beSt!!!

Tanda dan Jejak

Dec 17, 2010

Bila Aku Bersuara

Dolu2 zaman-zaman paleolitik aku dulu ak selalu nampak ade pengemis tepi2 jalan dan aku pun terasa amatlah kasihan.. Dalam dok berjimat pon aku dengan relanya mengeluarkan seringgit dan bagi... tapi, lama kelamaan bilangan kaki2 ngemis ni makin bayak... Ade yang sanggup jln dari kedai ke kedai mintak duit...

Aku tengok yang jadi pengemis2  ni cukup anggotanya, tidak terencat akalnya dan sihat tubuh badannya... yela, kalau tak camne lak nak jalan dari kedai ke kedai kan??? semakin ak menjengah ke zaman besi ak semakin malas dan lokek untuk memberi kepada pengemis2 walafiat ni...

Tiba zaman penjajahan British di Tanah Melayu membuat ak semakin pelik dengan pengemis2 jalanan yang amat sempurna fizikal dan mentalnya masih lagi hidup dalam meminta-minta... datang dengan baju compang-camping menyua-nyua.. ak juga susah tapi......................

bila senang sedikit di era ini, ak mula terfikir, xsalah memberi...
tibe2 rasa nak menderma setelah melihat seorang pengemis perempuan bersama 2 org anak kecil tapi, almaklumla.. hujung2 bulan ni, mane plak ak nak kopak duit? poket ak sendiri pon da tinggal last kopek kebana.... tinggal 50 sen... dan dengan itu, dengan hati yang ikhlas ak pon kasi la duit tu...

tau ape pengemis tu omel blakang aku???
"50sen jer?" dengan nada yg tak pueh ati.. ak lg la xpueh ati, dgn yakin ak pth balik...

"nape kak?? 50sen xde nilai ker???" die diam sambil buat muke..

"saye ikhlas kak" ak bersuare...

"50sen beli air pon xcukup dik!" eh2, ak plak kne marah??? ak pun ape lagi dgn rase menggeletar kat dahi

"kalau akak taknak duit tu pulang balikla.... saye ni kak ade 50sen tuje.. saye bagi akak duit tu sebab kesian tgok anak2 akak ni.. sikit ke byk ke janji saye ikhlas.. akak ni saye nak tanye, saye tgok x cacat pon, badan sihat gak mcm saye ni, xde pon tande2 xcukup makan.. fizikal cukup sempurna, mental saye xtau la kan... jadi kenape akak mintak sedekah??? cube la carik keje elok sikit.. ni tak.. dah la mintak sedekah pastu dok kutuk plak orang bagi sikit.. sikit pon kak, rezki tetap rezki...."
*lebih kurang camni la ak cakap...*

selepas luahan yg tengah marah dan panjang lebar tu aku pun blah dari situ...
2 hari kemudian aku datang balik kat situ, konon2 (konon je..kene paham ye..) nak pi blanje anak2 kakak tu atas tande minta maap perbuatan ak la...
bukan ape, ak tak biase la nak naik2 sore kat org yang lebih tua ni *puji diri sendiri ok!*

kakak tu da xde.. ak g kedai sbelah tanye kat cine tu n die pon xtau kakak tu pegi mane dah 2 hari takde...

???????????????????????????????????????

 sampai sekarang pon aku da tak jumpe die..............

4 comments:

Heidi Shafiq said...

pehhh...

NooR AiDah ChE mE said...

hahaha... nak wat camne... kadang2 geram gak tgok orang tak reti bersyukur nih..XP

Anonymous said...

wow!bgs gle ko aidah..myb akk 2 dh g cari keje kot..wa pon xsuke sgt org yg cukup sifat ni g mintak sedekah..byk keje lain lg boleh diebuat..huhu(ni wa ank pakcik jumri membe ko kt GR,wa xde blog tp suke bace blog kwn2..hehe..jgn marah..)

aNak ChE mE said...

wa..wa... kau nak bace bole jer... kasi up sket blog aku... hahahaha... perlu ker dinyatakan anak pakxik jumri + GR disitu.. hahahaha.. asal tak tulis kite 1 dorm jer dulu... kekekeke..

ScanDal

Rilek Jap