BloG2 LaiN yanG beSt!!!

Tanda dan Jejak

Feb 15, 2011

Valentine Untuk Kita Ker??

 
Bila sebut Valentine, pasti yang terbayang dimata semua, bunga2 ros merah yang cantik lagi mekar(untung la si penjual bunga coz pada hari ini wlu harga bunga naik 110% sekali pon ttp laku gak) 
menonton wayang gambar lewat malam bergenre romantik komedi berdua...
mesti terbayang makan malam romantik sepasang kekasih di restoran/hotel 5 bintang.....
terhasil bayangan kad2 syeooomel yg dikirim para pria....
teringatlah kata2 pujangga yg diberi kepada si dara2 yg agak perasan..


pernah tak korunk sume sangkut pautkn kesemua hayalan diatas? apa yang korunk dapat??
x dapat???
ok meh kita tgok....

 firstly, tgok wayang... wow bestnyer... lps tgok wayang pegi la amek supper konon2... memandangkan hari mmperingati kekasih, pegi mkn kt tmpt best... sebelah restoran tu lak ade la sebuah hotel.... ape???? mane ade diorang masuk hotel k... diorg g mkn jer kat restoran sbelah tu.. pe la korang... bayang bebukan.... lps mkn si pria ni pon kasi bunga, kasi kad..... pastu wat2 ayat cam konon2 die la leonardo dlm titanic... kasi kaw2 smpai ak pon muntah ngan ayt yg agak berkarat disini.... tp ak pon x tau camne minah2 ni leh cair.. yela, sayang an??? sayang2.. ttgok jam da kol 2.. nak balik jauh sgt.. jadi kemana??? oh, hotel ade 2 langkah saje sebelah restoran...

JADI.... macam ni ke kita tunjukkan kasih sayang??? gadai maruah, agama, pegangan dan body???
Tahukah Kita Sebenarnya Apa Itu Valentine????
atau sekadar sambut untuk mengikut trend terkini????
percaya atau tak valentine adalah salah satu upacara keagamaan bagi kristian??


ok.. sejarah valentine.. tau tak?????

1. ade cite yg kaitkn hari ini dgn sambutan Lupercalia oleh kaum Rom kuno... diorg sume sambut dari 13-18 Feb.. mule2 pria2 Rom ni akn tulis nama gadis yg menjadi pilihan diorang then masukkan nama tu dlm 1 kotak n pada 14hb diorang akan cabut name ni satu sorg... nama yang tertera ni akan jadi pasangan dan hiburan termasuk seks dengan pemuda tadi selama setahun secara rela atau paksa... dan disertai dengan beberapa upacara keagamaan yg lain....

2. sambutan 14Feb ini bersempena musim mengawan satu spesis burung. ini tradisi orang Inggeris... xkene mengene ngan kita orang melayu....

3. ini paling menarik perhatian aku... cerita yang menceritakan pada kita bahawa 14feb ini langsung tiada kaitan dengan Islam.. hari Valentine disambut bagi mengingati seorang manusia bernama St. Valentine.. siapa??? dia seorang paderi rakan2 ku semua... PADERI!!! ade ke paderi dalam Islam?? anda jawab...
sejarahnya bermula pada pemerintahan Claudius II di kerajaan Rom yang mengamalkan penyembahan Dewi2 yg sgt2 bertentangan dgn Kristian dan mubaligh2 kristian utamanya si paderi2 ini ditangkap dan diseksa... St. valentine ni adalah seorang PeNGANUT KRISTIAN TEGAR!! wlu pelbagai telah dibuat, wlu hukuman tlh dijatuhkan dia tetap menyebarkan kristian pada masa itu.. Valentine gak mengahwinkan byk pasangan secara senyap yang pada waktu itu perkahwinan adalah dilarang sama sekali.


mase dlm penjara, sedang dok sebok mengajar tentang kristian si valentine ni dok jatuh cinta plak ngan anak salah sorang pegawai penjara n dia da anta surat cita kat minah tu dgn signature 'YourValentine'
perbuatan si valentine ni diketahui raja dan valentine diseksa sebelum dibunuh pada 14feb....
sebabkan kejadian ni, orang2 kristian telah mengambil tarikh ini untuk memperingati st. valentine dan ini adalah sambutan keagamaan.. kenapa kita orang Islam masih lagi menyambut valentine??? sambut krismas haram!! jadi sambut valentine itu halal ke????? anda jawab...

4. ini paling menyentuh hati ak sebagai seorang yang bernama Islam.. jgn Islam hanya tinggal pada nama tanpa kita mengetahui sejarah Islam itu sendiri.. tahu tak korang sume...
tarikh ini, adalah tarikh kejatuhan Islam Andalusia di Sepanyol... KEJATUHAN ISLAM ya kawan2... kerana kebetulan yang ada iaitu tarikh 14 feb ini sama dengan hari valentine, Kristian telah menyatukan perayaan ini.. Valentine kekasih rakyat dan kejatuhan Islam yang kejam... Kerana anggapan Islam kejam itulah 14feb dianggap sebagai hari berkasih sayang.....

rakan2 seangkatanku... sedar atau tidak sebenarnya kita meraikan kejatuhan Islam itu sendiri.. kenapa kita semakin lalai dalam sejarah seperti ini?? kenapa kita semakin alpa dengan peredaran dunia masa kini?? kenapa kita menerima budaya dari luar tanpa menyelidik disebaliknya ada misi yang tersembunyi....

Valentine bukan untuk kita wahai umat Muhammad s.a.w.... Valentine x ada kaitan lansung dengan kita...

ada kawan aida menyuarakan dengan niat mematahkan hujah2 diatas...
'la.. lek la.. lu kelam la... kita bukan sambut valentine pon.. kita cuma buat cam hari tuk menghargai orang2 sekeliling kita.. hari tuk berkasih sayang.. sekali setahun je pun...lagipun x semestinya tok kekasih.. untuk mak ke, ayah ke.. ape2 jela.. ko ni ingt maksiat jer.. positif la sikit..'

aida pun jawab...
'SEKALI SETAHUN??? kau tau tak dalam Islam kita tak menghargai orang2 yang kita sayang ni dalam sekali setahun tapi dalam islam kita mengadakan hari berkasih sayang ni setiap waktu dan ketika.. dan dalam islam juga tak mengaja bende kapel2 ni sume... lagi 1 ko nak suruh ak positif erk??? satu ari abang kau kena pukul sampai lembik n orang yang pukul abang kau kate, ala abang kau tu yg suke pukul orang, buli sane sini pastu peras ugut.. sekarang rasekan bru tau langit tinggi rendah.. paadahal kau sendiri tahu abang kau bukan camtu.. pastu yang dok blasah abang ang tadi tu ajak lak kau g makan2 sbb nak raikan yang diorg da pukul abang ang tadi.. ang pegi tak???'

'ape hal lak ni???'

'itu lah persamaannya bile kite dok sambut valentine yg kita tahu sambbutan ini diraikan kerana kejatuhan Islam... macam ni kau nak suruh aku positif?? camni ko nak suh ak sporting???'

jadi kawan aida tu pun berlalu dengan muker yang berwarna merahnya....

aida pun bukan baik sangat cuma terpanggil untuk berkongsi dengan semua tentang perkara ni.. aida pon bru tau sume ni 3 taun yg lps.. jadi marilah kita sama2 menolak valentine ni....

2 comments:

Nur Aqillah Sabri said...

suke cerita ni,nak share

NooR AiDah ChE mE said...

bole jer... share2.. dipersilekan...XD

ScanDal

Rilek Jap